Duitsland is voor veel Nederlanders een goede keuze om producten naar te exporteren, Duitsland heeft binnen de Europese Unie de grootste markt en is daarmee ook onze belangrijkste handelspartner. Het is in eerste instantie erg handig dat Duitsland een buurland is, ook spreekt de afzetmarkt van bijna 81 miljoen consumenten met een goede koopkracht erg aan om handel mee te drijven. Niet zo gek dus dat veel Nederlandse bedrijven de Duitse markt opzoeken. Met de volgende producten bovenaan in de exportlijst van 2017 naar Duitsland is te zien dat Nederland een sterke en goede handelsrelatie met Duitsland heeft opgebouwd, het gaat hier dan vooral om de export van: groente en fruit, elektrische apparaten en toestellen voor telecommunicatie. De export van deze categorieën laten bovendien de laatste drie jaar een stabiele groei zien. Een ander exportproduct waarvan de Duitse vraag de laatste jaren groeit, zijn innovatieve producten en diensten. Dit biedt niet alleen voor grote bedrijven kansen op de Duitse markt, ook midden – en kleinbedrijven kunnen hier flink van gaan profiteren.
Belangrijk om te weten bij de export naar Duitsland
De Duitse markt lijkt veel op de Nederlandse markt, maar het is een misverstand om er zomaar vanuit te gaan dat een bedrijf runnen dan ook op dezelfde manier gaat. Ieder land heeft zo haar eigen manieren van omgaan met economische situaties, en Duitsland is daarin geen uitzondering. Een groot voordeel is natuurlijk dat Nederland en Duitsland beide lid zijn van de Europese Unie en veel regel – en wetgeving dus ook voor beide landen hetzelfde is. Toch is het voor Nederlandse bedrijven niet altijd eenvoudig om een voet aan de grond te krijgen op de Duitse markt door strikte Nationale normen en reglementeringen. Het is dus belangrijk om er als exportbedrijf voor te zorgen dat je in het bezit bent van de benodigde documenten, het kan zo zijn dat hierom bij de douane gevraagd wordt. Bij de Kamer van Koophandel is informatie over deze juiste documenten op te vragen. Een flink percentage van de export naar Duitsland gaat via een handelsagent. Deze tussenpersoon is een zelfstandige in dienst van ondernemingen om producten te verhandelen en is vaak een belangrijke factor om toegang te krijgen tot grote bedrijven. Verder staat Duitsland bekend om zijn grote beurzen, dit zijn natuurlijk uitermate geschikte momenten om je netwerk en de kansen op succes in de export te vergroten.
Een bedrijf in Duitsland opstarten
In sommige gevallen kan het een verstandig idee zijn om een bedrijf in Duitsland op te starten, een Gesellschaft mit beschränkter Haffnung (GmbH) is ongeveer hetzelfde als een Nederlandse B.V. Dit zorgt er op de Duitse markt voor dat je laat zien een geloofwaardige partij te zijn met plannen voor de lange termijn. Ook biedt dit voordelen zoals het recht hebben op eventuele subsidies en de mogelijkheid om lid te worden van bijvoorbeeld federaties.
Bron: IBD Today