Het hoe en wat van bedrijfswaarderingen

Vaak wordt gezegd dat een bedrijf alleen waard is wat iemand er voor wil betalen, maar er zijn verschillende methoden die je kunt gebruiken om tot een zinnig cijfer te komen.

Wat is een bedrijfswaardering?

Een bedrijfswaardering helpt je de marktwaarde van je bedrijf te bepalen. Door een reeks maatstaven te gebruiken, kun je de economische waarde van een bedrijf begrijpen. Dit is nuttig voor ondernemers en eigenaren van kleine bedrijven die een bedrijf willen kopen of verkopen.

Een bedrijfswaardering kan ook helpen bij:

– het veiligstellen van investeringen – denk aan Dragons’ Den, waar investeerders een realistisch cijfer en waarde willen zien in de deal die je hen geeft

– een eerlijke prijs voor werknemers vast te stellen – als je werknemers aandelen in het bedrijf willen kopen en verkopen

– je bedrijf te laten groeien of uit te breiden – een jaarlijkse waardebepaling helpt om financiering veilig te stellen en je energie te richten op verbeterpunten

– je belastingen indienen – misschien moet je waarderingscijfers geven als onderdeel van je aangifte voor de vennootschapsbelasting

– een zakelijk partnerschap op te richten – of een bestaande zakenpartner uit te kopen

Uiteindelijk wil je tot een waardebepaling bedrijf komen die de onderneming niet te kort doet. Ze mag ook niet overdrijven wat het bedrijf eigenlijk waard is.

Het is lastig een evenwicht te vinden – als je de waardebepaling gemakkelijk vindt, moet je misschien je methode herzien. Het is een goed idee om een paar waardebepalingstechnieken te combineren.

Wat beïnvloedt de bedrijfswaardering?

Hoewel er sommige delen van een bedrijf zijn die je gemakkelijk kunt taxeren, zullen er altijd immateriële activa zijn.

Buiten voorraad en vaste activa (zoals grond en machines), die tastbaar zijn en een duidelijke waarde hebben, moet je ook kijken naar:

– de reputatie van de onderneming

– de waarde van de klanten van de onderneming

– de handelsmerken van het bedrijf

– de omstandigheden rond de taxatie (zoals een gedwongen verkoop in plaats van een vrijwillige)

– de leeftijd van het bedrijf (denk aan start-ups die verlies maken en nog veel toekomstmogelijkheden hebben, versus gevestigde winstgevende bedrijven)

– de sterkte van het team achter de onderneming

– wat voor soort product je hebt

Deze immateriële activa maken het vrij moeilijk om tot een nauwkeurige waardebepaling te komen, maar er zijn een aantal technieken die je kunt gebruiken om het gemakkelijker te maken.

Hoe waardeer je een bedrijf?

Er zijn een paar benaderingen die je kunt volgen als het gaat om hoe je een bedrijf waardeert. We leggen hieronder meer uit over elk van deze.

– prijs/winst verhouding

– instapkosten

– waardering van de activa van een bedrijf

– verdisconteerde kasstroom

– vuistregels voor de industrie

– waardering op basis van wat niet gemeten kan worden

  1. Prijs-winstverhouding (P/E)

Ondernemingen worden vaak gewaardeerd aan de hand van hun koers-winstverhouding (P/E), of aan de hand van een veelvoud van de winst. De P/E verhouding is geschikt voor bedrijven die een gevestigde staat van dienst hebben op het gebied van winst.

Het uitrekenen van een geschikte P/E verhouding om te gebruiken kan gestuurd worden door de winst – als een bedrijf een hoge voorspelde winstgroei heeft, kan dat een hogere P/E verhouding suggereren. En als een bedrijf een goede staat van dienst heeft op het gebied van herhaalde winsten, kan het ook een hogere koers/winst verhouding hebben.

Ter illustratie: als je een koers/winst verhouding van vier gebruikt voor een bedrijf dat 500.000 winst na belasting maakt, betekent dit dat het gewaardeerd zou worden op 2.000.000.

Hoe je tot het juiste getal voor je koers/winst verhouding komt kan sterk variëren, afhankelijk van de onderneming. Tech startups hebben vaak hoge koers/winst verhoudingen, omdat het meestal snelgroeiende bedrijven zijn. Een meer alledaags high-street bedrijf, zoals een makelaarskantoor, zal een lagere koers/winst verhouding hebben en is waarschijnlijk een volwassen bedrijf. Je kunt de historische P/E verhoudingen van beursgenoteerde bedrijven zien in de financiële afdeling van de krant.

En omdat de aandelen van beursgenoteerde bedrijven gemakkelijker te kopen en te verkopen zijn, zijn ze aantrekkelijker voor beleggers. Kleinere, niet-beursgenoteerde bedrijven hebben meestal een ongeveer 50 procent lagere koers/winst verhouding dan hun beursgenoteerde tegenhangers.

Omdat de koers/winst verhoudingen sterk uiteenlopen, is er niet noodzakelijk een ‘standaard’ verhouding die gebruikt kan worden om alle bedrijven te waarderen. Dat gezegd hebbende, zou een bedrijfsadviseur als P/E verhouding een waardering van vier tot tien kunnen voorstellen.

  1. Inschrijfkosten

Dit is een eenvoudige – hoeveel zou het kosten om een soortgelijke onderneming op te zetten als die waarvan de waarde wordt bepaald?

Je moet rekening houden met alles wat het bedrijf gebracht heeft tot waar het nu is. Noteer alle opstartkosten, dan de materiële activa. Hoeveel zou het kosten om eventuele producten te ontwikkelen, een klantenbestand op te bouwen, en personeel aan te werven en op te leiden?

Denk daarna na over besparingen die je bij het opzetten zou kunnen doen. Als je geld kunt besparen door de zaak ergens anders te vestigen of door goedkopere materialen te gebruiken, trek dat dan van het cijfer af.

Als je met alles rekening hebt gehouden, heb je je instapkosten – en een taxatie.

  1. Waardebepaling van de activa van een bedrijf

Stabiele, gevestigde bedrijven met veel tastbare activa zijn vaak geschikt om op die activa gewaardeerd te worden. Goede voorbeelden van dit soort bedrijven zijn die in onroerend goed en in de verwerkende industrie.

Om een waardebepaling van activa te doen, moet je beginnen met het uitrekenen van de Netto Boekwaarde (NBV) van de onderneming. Dit zijn de activa die in de boekhouding van de onderneming zijn opgenomen.

Daarna moet je nadenken over de economische realiteit rond de activa. In wezen betekent dit dat je de cijfers aanpast aan wat de activa werkelijk waard zijn.

Bijvoorbeeld, oude voorraad daalt in waarde. Als er schulden zijn die waarschijnlijk niet betaald zullen worden, klop die dan af. En onroerend goed kan in waarde veranderd zijn, dus verfijn ook die cijfers.

  1. Verdisconteerde cash flow

Dit is een ingewikkelde manier om een bedrijf te waarderen, die berust op veronderstellingen over de toekomst. De techniek is geschikt voor rijpe bedrijven met stabiele, voorspelbare cash flows – denk aan nutsbedrijven.

Discounted cash flow werkt door te schatten wat de toekomstige cash flow vandaag waard zou zijn. Je kunt tot een waardering komen door de verwachte dividenden voor de komende 15 of zo jaar bij elkaar op te tellen, plus een restwaarde aan het eind van de periode.

Je berekent de waarde van vandaag voor elke toekomstige cash flow met een discontovoet, die rekening houdt met het risico en de tijdswaarde van het geld. De tijdswaarde van geld is gebaseerd op het idee dat 1 vandaag meer waard is dan 1 morgen, vanwege zijn verdienmogelijkheden.

Tip: bedrijf verkopen waarde

  1. Vuistregels voor de industrie

Bedrijven kopen en verkopen komt meer voor in bepaalde industrieën, dus die industrieën kunnen bepaalde vuistregels hebben die je als leidraad kunt gebruiken. Ze zullen gebaseerd zijn op andere dingen dan winst.

Laten we eens kijken naar de detailhandel. Vuistregels houden hier in dat bedrijven gewaardeerd worden op factoren als de omzet van het bedrijf, hoeveel klanten het heeft, en het aantal verkooppunten.

Het is een goede manier voor een koper om de zaak te waarderen op basis van hoe hij verwacht de boel op te schudden en de bedrijfsvoering op industrie-niveau te krijgen.

  1. Een waardering gebaseerd op wat niet gemeten kan worden

Dit brengt ons rond bij wat we in het begin zeiden – een bedrijf is waard wat iemand bereid is ervoor te betalen. Hier kan gedacht worden aan de eerder genoemde immateriële activa, waarbij ook onderhandelingsvaardigheid een rol speelt.

Als het bedrijf wenselijke relaties heeft met klanten of leveranciers, kan het voor een koper waardevoller zijn.

Als de koper geen stabiel team achter zich heeft om het bedrijf vooruit te helpen, kan een sterk managementteam (dat niet van boord zal springen) ook waarde toevoegen.

En elke potentiële koper kan andere risico’s zien, waardoor de waarde variabel daalt. De sleutel als bedrijfseigenaar is om risico’s voor te zijn en ze tot een minimum te beperken.